Q&A

Veelgestelde vragen

Wat is het doel van InstockMarket?

Een derde van al het voedsel wordt verspild. Zonde! Wij zetten voedselverspilling op de kaart! Met onze duurzame horeca groothandel maken we het mogelijk voor chefs om hoge kwaliteit reststromen in te kopen voor een goede prijs. Daarnaast bieden we circulaire merken een platform aan om chefs in de horeca te bereiken. 

 

Waarom vinden jullie het tegengaan van voedselverspilling belangrijk?
Uit onderzoek van het Food and Agriculture Organization (FAO) blijkt dat jaarlijks 1,3 miljard ton voedsel verloren gaat. Met het weggooien van eten gaat het alleen om de verspilling van het product zelf, maar ook om het geld, de energie, de verpakking, koeling, transport en bereiding van het eten. Wereldwijd wordt 8% van de Co2 uitstoot veroorzaakt door voedselverspilling, een enorme kans dus om klimaatopwarming tegen te gaan. 1 kilo gered eten staat gelijk aan 2 a 3 kilo Co2 uitstoot. Een enorme kans dus.

 

Houden jullie het probleem van voedselverspilling niet juist in stand?
Helaas is een wereld zonder verspilling heel onwaarschijnlijk. Verspilling heeft verschillende oorzaken: soms zijn het menselijke inschattingsfouten en soms zijn het weersomstandigheden die mislukte oogsten kunnen veroorzaken. 

Met InstockMarket proberen we chefs te inspireren om creatief te koken met producten die er op dat moment aanwezig zijn. We hopen dat klanten ook bewuster gaan inkopen op andere plekken, waardoor er minder productie, en dus minder voedselverspilling plaatsvindt.

 

Wat houdt het food rescue center (FRC) precies in?
Het FRC staat voor Food Rescue center. Dit is dé plek waar we het eten ontvangen van boeren, telers en producenten. Nadat de producten binnenkomen, start het proces. Ze worden gecheckt op kwaliteit, opnieuw verpakt en direct op InstockMarket gezet. Producten die vandaag binnenkomen kunnen de volgende dag al in jouw keuken geleverd worden. Vorig jaar hebben we meer dan 400.000 duizend kilo met eten gered. 

 

Wat is het verschil tussen Instock en InstockMarket?
Instock is begonnen als horeca bedrijf. We hadden vroeger 3 restaurants en deden catering op locatie. Omdat er meer producten verspild worden dan wij konden redden in onze restaurants zijn we de producten gaan aanbieden aan andere horeca locaties via InstockMarket. Omdat we ook onze eigen producten maken zoals bier en granola houden we het Instock merk aan. Hiermee richten wij ons op consumenten en aanbieders van producten en InstockMarket is het merk voor de horeca (zakelijke afnemers).

 

Wat is de Link met Albert Heijn?
Bart, Selma, Freke en Merel hebben als vier werknemers van Albert Heijn het idee voor een Instock pop-up restaurant in januari 2014 gepresenteerd aan de directie van Albert Heijn. Ze wonnen toen het ' Beste idee van Young Ahold'. Albert Heijn heeft Instock de eerste 4 jaar financieel gesteund. Op dit moment levert Albert Heijn zelf geen producten meer aan InstockMarket, maar zijn er wel toeleveranciers van Albert Heijn die producten leveren. 

Waar komen de producten vandaan?
Wij werken inmiddels samen met zo’n 85 aanbieders van reststromen. Dit zijn telers, boeren, producenten of tussenhandelaren. Voorbeelden van leveranciers zijn Bakker Barendrecht, Bio Brass, van Eosta, Nature’s Pride, van de Weerd, en Marley Spoon.

We werken samen met kleine en grote telers. Een voorbeeld hiervan is Dennis Van de Weerd. Wekelijks rijden wij naar Lelystad om pompoenen op te halen. Deze worden afgekeurd omdat ze te klein zijn, wij nemen deze natuurlijk met liefde aan!

Een ander voorbeeld is Bakker Barendrecht. Dit is een bedrijf die groente en fruit verpakt en levert aan supermarkten. De producten die zij over houden leveren zij aan de voedselbank. Voor de voedselbank is dit heel veel, dus datgene wat overblijft krijgt bij ons een mooi bestemming.

Het vlees en vis wat wij ontvangen komt van verschillende leveranciers. Een voorbeeld hiervan is Marley Spoon. Zij zijn een bedrijf dat maaltijdboxen verkoopt. Helaas blijven ze hier ook met verschillende producten zitten, onder andere ook vis en vlees. Dit komt vaak door een overschot of een te korte houdbaarheidsdatum. Andere leveranciers blijven soms ook met onverkochte producten zitten. Bijvoorbeeld een minder mooi stukje zalm die een andere horeca liever niet heeft, maar net zo lekker smaakt.

 

Hebben jullie altijd alles op voorraad?
Wij hebben in kaart gebracht wat de 70 meest bestelde AGF (aardappelen, groenten & fruit) producten zijn in de horeca. Deze 70 producten noemen wij ons basisassortiment en hier gaat onze sourcing manager ook actief naar op zoek. Reststromen zijn uiteraard niet altijd voorspelbaar. Wanneer er bijvoorbeeld geen appels zijn van leverancier A, dan zijn ze er mogelijk wel van leverancier B. Mochten er helemaal geen reststromen zijn van een bepaald basisassortiment product, dan kopen wij dit product in (dit is maximaal 20% van ons assortiment). Zo kunnen wij de garantie geven dat bepaalde producten altijd op voorraad zijn en kunnen klanten eerder aan het minimale bestelbedrag van €125,- komen. Door dit beleid kunnen we meer geredde kilo's in Nederland een betere bestemming geven en maken we sneller meer impact.

 

Zijn al jullie producten biologisch?
We werken samen met verschillende gecertificeerde leveranciers van biologische producten. Op onze website geven we de producten van biologische leveranciers aan met een (b) achter de productnaam. Wij zijn op dit moment nog niet biologisch gecertificeerd. 

 

Waarom zitten sommige producten in plastic verpakkingen?
Onze missie is om zoveel mogelijk eten te redden en daarbij proberen we zo min mogelijk verpakkingen te gebruiken. Sommige producten die we ontvangen van producenten zijn al verpakt. We laten deze producten in de verpakkingen zitten, omdat ze vaak ook een functie hebben om het product langer goed te houden.

Hoe is jullie prijs tot stand gekomen: waar betalen we precies voor?
Onze reststromen zijn gemiddeld zo’n 20-30% goedkoper dan hetzelfde product bij andere horeca groothandels. Bij sommige producten waar veel van gered moet worden, loopt het voordeel op tot 70%. Het is voor ons belangrijk om goedkoper te zijn dan onze concurrentie omdat we het probleem van verspilling zo snel mogelijk willen verkleinen. Met de opbrengst van de producten regelen wij het hele proces van ontvangst, kwaliteitscontrole, verpakken, IT, klimaatimpact, communicatiemiddelen, financiële administratie en het transport naar je keuken. De aanbieders van de producten krijgen een percentage op basis van de handelingstijd en houdbaarheid. 

 

Wanneer wordt mijn bestelling geleverd?
Als je op werkdagen voor 16:30 besteld, wordt je bestelling bijna altijd de volgende dag geleverd. Bekijk het leverschema voor jouw precieze locatie.

 

Waar leveren jullie? 
We leveren in heel Nederland, behalve op de Waddeneilanden. Zie hierbij het leverschema

 

Waarom reken je transport kosten?
We vinden het belangrijk om te werken met logistieke partners die investeren in duurzaam transport. Om een zo goed mogelijke service te bieden berekenen we een gedeelte van de transportkosten door.

 

Werken jullie met een minimale besteding?
We werken met een minimale besteding van slechts €125,- omdat we graag een aantrekkelijke prijslijn willen aanhouden voor al onze klanten. 

Mijn bestelling is niet aangekomen
Neem contact op met support via: support@instock.nl of bel naar 020 21 01 149

 

Er mist een product dat ik heb besteld
Neem contact op met support via: support@instock.nl of bel naar 020 21 01 149

 

Ik heb een klacht of opmerking waar kan ik die melden?
Neem contact op met support via: support@instock.nl of bel naar 020 21 01 149

Hoeveel afnemers zijn er en wie?
Inmiddels hebben wij al meer dan 400 chefs die kopen met deze producten, waaronder de grotere cateraars zoals Vermaat, ISS en Compass group en kleinere cateraars zoals Cirfood en WeCanteen. Daarnaast leveren we ook vaak producten uit aan restaurants zoals Tolhuistuin en Ron Blauw groep.

Heb je het antwoord op je vraag niet gevonden? Neem contact met ons op, we helpen je graag verder!

Wij staan elke werkdag van 09:00 tot 17:00 voor je klaar om je vragen te beantwoorden. Je kunt contact met ons opnemen via support@instock.nl of telefonisch via 020 210 1149